StarUML
StarUML är en sk. open source mjukvara licencierad
under GPL för
utveckling av UML modeller som följer UML 2.0 standarden ett sk.
CASE-verktyg. Vi har detta verktyg installerat i våra datorsalar
och rekommenderar användning av detta verktyg. Denna mycket
kortfattade introduktionstext syftar till att ge en kortfattad
introdkution till verktyget, ge instruktioner för installation
hemma och hänvisa till några bra källor för mer detaljerad hjälp
i verktygsanvändning
Starta StarUML i skolans datorsalar, och hemma
(efter installation)
Under start-knappen i program-menyn hittar ni en mapp
med namnet StarUML välj programmet i mappen. När
programmet startat får du upp följande dialog.
Här får du hjälp med att välja vilken typ av projekt
du vill skapa . Om du inte vet vilken typ rekommenderas empty
project, vilket resulterar i en enda vy.
Leta upp fönstret som heter Model Explorer. I det
fönstret har du (om du valt empty project) en ikon som
representerar ditt tomma projekt (Untitled).
Genom att högerklicka på ikonen får du upp en meny
med val för vyn. Det är här du kommer att se alla dina
modell-komponenter och diagram.
Här väljer du Model, Subsystem eller Package. Vet du
inte vad du ska välja så rekommenderar vi Model. Nu har du
skapat en modell i din vy detta ser du nu som en nod under
untitled ikonen.
Genom att nu högerklicka på Model1 ikonen kan du nu
lägga till olika diagram eller om du hellre vill olika entiteter
som use-cases, actors, classes osv. Vi rekommenderar att du
arbetar utifrån specifika diagram och föreslår att du använder
add diagram i första hand.
Här väljer du sedan den diagramtyp som du vill
använda. Baserat på val av diagram får du upp en tom rityta och
en palett anpassad för den diagramtyp du valt. Om du undrar över
diagramtyper och symboler så rekommenderas en snabbkik i boken
UML 2.0 In a Nutshell av Pilone & Pitman. Där finns all notation
kortfattat förklarad och lätt åtkomstbart.
För att spara ditt arbete:
Välj File | Save As och
ange namnet på projektet. StarUML lagrar alla diagram du nu skapar i
en gemensam projektfil, tills dess du väljer att arbeta med ett
annat projekt. I projektfilen finns de diagram och entiteter du skapar, när du
sparar sparas 'alla' diagram du ser i diagram navigatorn till
vänster. Denna projektfil kan du flytta till en annan dator och
där fortsätta arbeta med ditt projekt (exempelvis hemma) (GLÖM
INTE BACKUP!!!!!)
Installera och köra hemma
Gå till följande webb-adress:
http://staruml.sourceforge.net/en/download.php
Välj lämplig version, ladda ner till din dator, och
installera programmet.
Använda StarUML
När du kör StarUML och stöter
på patrull så finns det ett flertal resurser
du kan använda, jag rekommenderar följande
1) För UML specifika problem rekommenderas UML 2.0 in a Nutshell
av Dan Pilone!
För StarUML specifika problem använd manualen (kommer du åt via hjälpmenyn/knappen) alternativt
via
http://staruml.sourceforge.net/docs/user-guide(en)/toc.html
Lite Tips och Tricks som kan underlätta användandet:
Generella tips för StarUML och de flesta
diagramtyper
För att skapa ett nytt diagram kan du i Model Explorer
högerklicka på
symbolen du vill lägga till ett diagram till. Tips! Du kan lägga
till diagram till exempelvis Model,, use-case, klass och Actor.
För att ändra egenskaper hos ett objekt (symbol
diagram) kan du använda Properties fönstret.
För att ta bort ett diagram eller objekt från din modell väljer
du objekt/diagram i Model Explorer och använder Ctrl - del
eller högerklicka och välj delete from Model. OBS! om du
rederar en symbol ur ett diagram innebär inte detta att symbolen
försvinner ur din modell. Samma symbol kan finnas i olika
diagram. Det är alltså skillnad på att radera i ett diagram och
radera ur en modell.
För att lägga till symboler i diagram, välj i paletten. Om du
dubbelklickar på en symbol får du ett litet rött lås på
symbolen. Detta innebär att varje gång du klickar på ritytan
skapas ett nytt objekt av vald typ.
För att lägga till Dokumentinformation välj tabben
documentation i Properties fönstret
Print Preview finns i Print Dialogen! så välj först File |
Print och där hittar du Preview
För att skriva ut, välj File | Print, klicka i de diagram
du vill skriva ut
ett tips är att använda Fit to page.
För att kopiera ett diagram till exempelvis ordbehandlare. Välj
Edit Copy Diagram Vill du kopiera delar av ett diagram
markera de delar du vill kopiera använd därefter Copy Paste.
Specifika tips för klassdiagram
För att lägga till ett attribut i en klass högerklicka på
klassen i Model Explorer eller i ett klassdiagram och
välj Add | Attribute. Alternativt dubbeklicka på en
klass i ett klassdiagram och i den lilla verktgspaletten som
dyker upp klicka på den blåa knappen för attribut.
För att lägga till en metod i en klass högerklicka på
klassen i Model Explorer eller i ett klassdiagram och
välj Add | Operation. Alternativt dubbeklicka på en
klass i ett klassdiagram och i den lilla verktgspaletten som
dyker upp klicka på den röda knappen för operation.
För att ändra kardinaliteten på ett aggreggat eller en
association
Välj linjen genom att klicka på den. I Properties
fönstret hittar du nu under General (End 1)
End1.Multiplicity klicka där och du får välja i en drop down
list. Upprepa för General (End 2)
Specifika tips för sekvensdiagram
För att koppla ett objekt i ett sekvensdiagram till en
existerande klass
dra och släpp klassen från Model Explorer på
sekvensdiagrammet. När du nu lägger till ett metodanrop till
detta objekt kan du genom att klicka på knappen längst till
vänster på den lilla verktygslisten välja en existerande metod i
klassen. Ska du skapa en ny metod väljer du den högra knappen
och metoden kommer att läggas till i klassen
Använda Alt, Opt, Loop, Ref ramar. Lägg till ett Combined
Fragment och placera det rätt i sekvensen. Du sätter
villkoren genom att klicka på valt fragment och i Properties
fönstret skriva in villkoret i guard fältet (detta gäller
även alla tillagda val (Interaction Operands) Ska det
vara en Alt så kan du lägga till alternativen genom att välja
Interaction Operand och släppa en för varje val du behöver
på Alt-ramen.