Avdelningen för informatik  

       www.kau.se       

 
 

Att installera och använda StarUML 

 

StarUML

StarUML är en sk. open source mjukvara licencierad under GPL för utveckling av UML modeller som följer UML 2.0 standarden ett sk. CASE-verktyg. Vi har detta verktyg installerat i våra datorsalar och rekommenderar användning av detta verktyg. Denna mycket kortfattade introduktionstext syftar till att ge en kortfattad introdkution till verktyget, ge instruktioner för installation hemma och hänvisa till några bra källor för mer detaljerad hjälp i verktygsanvändning

 

Starta StarUML i skolans datorsalar, och hemma (efter installation)

Under start-knappen i program-menyn hittar ni en mapp med namnet StarUML välj programmet i mappen. När programmet startat får du upp följande dialog.

Här får du hjälp med att välja vilken typ av projekt du vill skapa . Om du inte vet vilken typ rekommenderas empty project, vilket resulterar i en enda vy.

Leta upp fönstret som heter Model Explorer. I det fönstret har du (om du valt empty project) en ikon som representerar ditt tomma projekt (Untitled).

Genom att högerklicka på ikonen får du upp en meny med val för vyn.  Det är här du kommer att se alla dina modell-komponenter och diagram.

Här väljer du Model, Subsystem eller Package. Vet du inte vad du ska välja så rekommenderar vi Model. Nu har du skapat en modell i din vy detta ser du nu som en nod under untitled ikonen.

Genom att nu högerklicka på Model1 ikonen kan du nu lägga till olika diagram eller om du hellre vill olika entiteter som use-cases, actors, classes osv. Vi rekommenderar att du arbetar utifrån specifika diagram och föreslår att du använder add diagram i första hand.

Här väljer du sedan den diagramtyp som du vill använda. Baserat på val av diagram får du upp en tom rityta och en palett anpassad för den diagramtyp du valt. Om du undrar över diagramtyper och symboler så rekommenderas en snabbkik i boken UML 2.0 In a Nutshell av Pilone & Pitman. Där finns all notation kortfattat förklarad och lätt åtkomstbart.

För att spara ditt arbete:

Välj File | Save As och ange namnet på projektet. StarUML lagrar alla diagram du nu skapar i en gemensam projektfil, tills dess du väljer att arbeta med ett annat projekt. I projektfilen finns de diagram och entiteter du skapar, när du sparar sparas 'alla' diagram du ser i diagram navigatorn till vänster. Denna projektfil kan du flytta till en annan dator och där fortsätta arbeta med ditt projekt (exempelvis hemma) (GLÖM INTE BACKUP!!!!!)

Installera och köra hemma

Gå till följande webb-adress: http://staruml.sourceforge.net/en/download.php

Välj lämplig version, ladda ner till din dator, och installera programmet.

Använda StarUML

När du kör StarUML och stöter på patrull så finns det ett flertal resurser
du kan använda, jag rekommenderar följande

1) För UML specifika problem rekommenderas UML 2.0 in a Nutshell av Dan Pilone!

För StarUML specifika problem använd manualen (kommer du åt via hjälpmenyn/knappen) alternativt via http://staruml.sourceforge.net/docs/user-guide(en)/toc.html
 

Lite Tips och Tricks som kan underlätta användandet:

Generella tips för StarUML och de flesta diagramtyper



För att skapa ett nytt diagram kan du i Model Explorer högerklicka på
symbolen du vill lägga till ett diagram till. Tips! Du kan lägga till diagram till exempelvis Model,, use-case, klass och Actor.

 

För att ändra egenskaper hos ett objekt (symbol diagram) kan du använda Properties fönstret.


För att ta bort ett diagram eller objekt från din modell väljer du objekt/diagram i Model Explorer och använder Ctrl - del eller högerklicka och välj delete from Model. OBS! om du rederar en symbol ur ett diagram innebär inte detta att symbolen försvinner ur din modell. Samma symbol kan finnas i olika diagram. Det är alltså skillnad på att radera i ett diagram och radera ur en modell.


För att lägga till symboler i diagram, välj i paletten. Om du dubbelklickar på en symbol får du ett litet rött lås på symbolen. Detta innebär att varje gång du klickar på ritytan skapas ett nytt objekt av vald typ.


För att lägga till Dokumentinformation välj tabben documentation i Properties fönstret

Print Preview finns i Print Dialogen! så välj först File | Print och där hittar du Preview

För att skriva ut, välj File | Print, klicka i de diagram du vill skriva ut
ett tips är att använda Fit to page.
 


För att kopiera ett diagram till exempelvis ordbehandlare. Välj Edit Copy Diagram Vill du kopiera delar av ett diagram markera de delar du vill kopiera använd därefter Copy Paste.


Specifika tips för klassdiagram

För att lägga till ett attribut i en klass högerklicka på klassen i Model Explorer eller i ett klassdiagram och välj  Add | Attribute. Alternativt dubbeklicka på en klass i ett klassdiagram och i den lilla verktgspaletten som dyker upp klicka på den blåa knappen för attribut.

För att lägga till en metod i en klass högerklicka på klassen i Model Explorer eller i ett klassdiagram och välj  Add | Operation. Alternativt dubbeklicka på en klass i ett klassdiagram och i den lilla verktgspaletten som dyker upp klicka på den röda knappen för operation.

För att ändra kardinaliteten på ett aggreggat eller en association
Välj linjen genom att klicka på den. I Properties fönstret hittar du nu under General (End 1) End1.Multiplicity klicka där och du får välja i en drop down list. Upprepa för General (End 2)


Specifika tips för sekvensdiagram


För att koppla ett objekt i ett sekvensdiagram till en existerande klass
dra och släpp klassen från Model Explorer på sekvensdiagrammet. När du nu lägger till ett metodanrop till detta objekt kan du genom att klicka på knappen längst till vänster på den lilla verktygslisten välja en existerande metod i klassen. Ska du skapa en ny metod väljer du den högra knappen och metoden kommer att läggas till i klassen

Använda Alt, Opt, Loop, Ref ramar. Lägg till ett Combined Fragment och placera det rätt i sekvensen.  Du sätter villkoren genom att klicka på valt fragment och i Properties fönstret skriva in villkoret i guard fältet (detta gäller även alla tillagda val (Interaction Operands) Ska det vara en Alt så kan du lägga till alternativen genom att välja Interaction Operand och släppa en för varje val du behöver på Alt-ramen.

 

 

Karlstads universitetUniversitetgatan 2, 651 88 Karlstad
Tfn 054-700 10 00Fax 054-700 14 60

Sidansvarig: Benneth Christiansson